DIENSTEN

VPR-engineering biedt verschillende diensten. Zowel business to business als particulier. Naast onderhoud, advies en de onderstaande diensten kun je altijd contact opnemen met andere vragen, problemen en/of projecten. Ga daarvoor naar de contactpagina.

Afstellen / kalibreren

VPR-Engineering is gespecialiseerd in het afstellen (kalibreren) en inbouwen (bedraden) van vrij programmeerbare motor management systemen (ECU, Engine Control Unit). Denk hierbij aan het kalibreren van de ontsteking en de brandstofafgifte. ECUs gebruiken hier diverse methoden voor en diverse correctie op deze basis-methoden. Enkele voorbeelden van dit type ECU zijn: LINK, MoTeC, Syvecs, ECUmaster, Apex’i Power FC, KMS, Emerald, DTA, etc…Het afstellen van deze systemen gebeurd ten alle tijden op de testbank. In uitzonderlijke gevallen wordt er op straat een kleine herkalibratie uitgevoerd. 

Naast de vrij programmeerbare systemen is VPR-Engineering ook het adres waar u uw carburateur kunt laten afstellen. SU, Weber, Holley, Edelbrock? Om er een aantal te noemen. Ook dit gebeurd op de testbank

 

Verder richt VPR-Engineering zich op het construeren van kabelbomen, het vinden van storinge, het opbouwen en onderhouden en het uitlijnen en uitwegen van (race)auto's.

 
 

Uitwegen en uitlijnen.

Weet u zeker of uw auto goed op de wielen staat? U heeft uw auto laten uitlijnen? Top. Maar een regulier uitlijning kijkt niet naar de druk die uitgeoefend wordt door de wielen op de ondergrond. Als dit een verstelbaar iets is, is simpelweg uitlijnen niet voldoende. Zolang de diagonalen niet gelijk zijn is het voertuig instabiel, dit is te merken door verschillend stuurgedrag in een linker of een rechter bocht bij een normale uitlijning. 

Uitlijnen kan statisch en dynamisch, echter is het dynamische deel een heel stuk arbeidsintensiever. VPR-Engineering doet dit met behulp van technieken welke ook in de autosport gebruikt worden, kortom touwtjes.

Statisch uitlijnen is simpelgezegd de auto op de wielen zetten en dan uitlijnen conform wens/doel. Dynamisch uitlijnen houdt in dat ook de beweging van de wielen in kaart gebracht wordt. Hierbij word inzichtelijk hoe de wielstanden zijn in de extreemste posities en alles wat er tussen zit. Dit type uitlijnen wordt niet gedaan bij een normale uitlijning. 

Het alternatief op dynamisch uitlijnen is onderstel simulatie.

 

Waarom de testbank

Dit biedt een gecontroleerde omgeving waarbij diverse belastingen te simuleren zijn. Dit samen met lineaire lambda sensoren (zogenaamde wideband lambda sensoren), detonatie apparatuur en een uitgebreid assortiment aan sensoren waarmee de testbank is uitgerust kan VPR-Engineering ieder aspect van het kalibreren van een motor-regel-systeem op een zo veilig mogelijke manier voor u realiseren. 

Vermogen / koppelmeting

Bent u benieuwd naar wat uw auto precies doet? Of de ontsteking veilig staat? Is uw mengselverhouding (nog) goed?

Hiervoor kunt u uiteraard ook langs komen. Alleen of met een groep/club.

Dit gaat als volgt te werk. 

De auto wordt de testbank op gereden, (losjes) vastgezet, recht gezet en dan nogmaals echt vast (strak) zetten.

Een power-meting bestaat uit minimaal 3 runs en maximaal 5 runs, om zo zeker te zijn van het gemeten resultaat. Hierbij wordt de mengselverhouding standaard gemeten. Detonatie wordt op aanvraag gemonitord.

Tarieven

Testbank

   Afstellen (per uur)  € 86,78  excl. BTW

   Vermogen-/koppelmeting € 70,25  excl. BTW

   Huren zonder operator € 53,72 excl. BTW

Werkplaats € 67,50  excl. BTW 

Voor sommige vrij programmeerbare ECUs hebben we “flatrates”. Neem contact op voor de voorwaarden, verwachtingen en prijzen.

Houd er rekening mee dat grote projecten altijd op nacalculatie zijn.

Neem contact op voor vragen!